Sociální síť Linkedin ve firmě

24.1.2013 - Používá ji každý čtvrtý Američan a každý čtyřicátý Čech. Největší profesionální komunitní síti světa u nás zatím opravdu pšenka nekvete. A přitom má nejen jednotlivcům, ale zejména firmám rozhodně co nabídnout. Od loňského roku je totiž dostupný i v češtině.




Podle portálu socialbakers.com u nás používá sociální síť LinkedIn něco málo přes 230 tisíc osob, tedy kolem 2,3 % celkové populace. V USA se přitom tento poměr blíží 24 % a svůj profil na této síti má přes 73 milionů lidí. A zřejmě mají svůj důvod. Jaký?

Hledat a najít: práci nebo zaměstnance

LinkedIn je jednoduše řečeno virtuální trh práce. Nejčastěji ho využívají lidé, kteří práci hledají a firmy, jež naopak hledají zaměstnance – a to i za hranicemi svých zemí. Jednotlivci tu mají své osobní profily se životopisy a firmy zase profily své. Jako na každé jiné síti navazují mezi sebou spojení a zveřejňují krátké zprávy, ale zároveň i posílají pracovní nabídky nebo poskytují ostatním doporučení. A vytvořené kontakty pak mohou přetrvat i po ukončení pracovního poměru.

Využití ve firmách tedy začíná u personalistů, kteří hledají vhodné kandidáty na pracovní pozice nebo experty pro externí spolupráci. Mohou jak zveřejňovat pracovní pozice, tak i vyhledávat vhodné adepty. Výhodou samozřejmě zůstává, že při výběru se mohou personalisté lépe orientovat podle doporučení, která kandidáti získali - například od svých bývalých zaměstnavatelů. Personalisté přitom mohou využívat jak zpoplatněné náborové nástroje, tak si mohou i vystačit s funkcemi základního, a tedy i bezplatného účtu.

Sbohem, angličtino

Až do loňského roku u nás sloužil LinkedIn jen těm, kteří ovládali angličtinu. Ti pak své profily přizpůsobovali požadavkům sítě a vytvářeli je také v angličtině. V roce 2012 ale LinkedIn přišel s českou jazykovou verzí a tak otevřel dveře i těm, kteří se chtějí pohybovat pouze na českém pracovním trhu. Proto dnes tato síť působí jako bizarní směsice česky a anglicky psaných profilů – těch českých samozřejmě přibývá a očekává se, že i přibývat bude. Jak uvádí web startup.lupa.cz, jen za loňský rok se počet uživatelů LinkedInu zdvojnásobil.

Být viděn správnýma očima

Také proto je tu i další důvod, proč by vaše firma měla mít svůj profil na LinkedIn. A ten důvod je jednoduchý, marketingový: být vidět a být viděn. Nejde totiž jen o to na síti být a být tedy vidět, ale získat také pro svůj profil sledující uživatele a být skutečně viděni. Tuto funkci využívají zatím také především firmy nejen na západ od nás, ale ještě více až za oceánem. Když se podíváme na nejsledovanější firmu na světě, je jí americký Hewlett Packard s téměř milionem uživatelů, nejsledovanější česká firma je pak Grafton Recruitment s více než 6 tisíci sledujícími uživateli. A tato firma například využívá LinkedIn k pravidelnému informování o nových pozicích.

Co lze navíc využít, je nástroj pro reklamu zobrazovanou pouze na LinkedInu. Tady nelze opomenout dvě důležité vlastnosti, kterými se LinkedIn liší například od Facebooku. Tou první a nejdůležitější je to, že LinkedIn je síť profesionálů. Na této síti jde tedy v první řadě o práci a obchod a jeho uživatelé nemusí zápasit s informačním balastem, který patří do soukromého života jejích uživatelů. S tím souvisí i to, že ačkoliv má LinkedIn méně uživatelů, profesionálové a firmy mohou být právě tou cílovou skupinou, na kterou se chcete zaměřit.

Nejlépe se daří B2B

Podle statistik společnosti HubSpot, které mimo jiné srovnávaly účinnost sociálních médií při získávání zákazníků, se právě LinkedIn ukázal jako nejlepší nástroj pro získávání nových zakázek v oblasti B2B (business to business), tedy v obchodování mezi firmami. Podle těchto statistik dokonce 65% firem získalo přes LinkedIn podnikového zákazníka, zatímco na Facebooku to bylo jen 43%.

A jak lze získat nové kontakty? Možností je víc. LinkedIn není jen přehledný adresář. Jednou z praktických možností, jak upoutat pozornost, je vytvoření skupiny k tématu, kterému se odborně věnujete. V rámci skupiny pak vytvoříte diskusi, ve které se můžete setkávat s dalšími specialisty nebo odpovídat na dotazy laiků.

V neposlední řadě je tu ještě jedna výhoda LinkedIn, která stojí za zmínku. Vaše firma může získat sympatickou pozici ve vyhledávačích. To znamená, že se více lidí dostane k opravdu seriózním informacím o vaší firmě. A minimálně to už je důvod, proč by vaše firma na LinkedIn neměla chybět.

 

Napsal: Michal Martoch



© 2016 PRÁCE NA DÁLKU.CZ

Spolupracujeme: