Většina z nás chce pracovat na dálku. Proč zůstáváme v kancelářích?

26.7.2013 - 90 % zaměstnanců českých firem chce pracovat na dálku nebo z domova. Ukázal to letošní průzkum portálu pracenadalku.cz. Přitom alespoň občas pracuje z domova jen zhruba každý desátý pracovník. A skutečně odkudkoliv dokáže pracovat jen 12 % všech dotázaných. Kde je zakopaný pes?






Výsledky průzkumu nakonec příliš nepřekvapily. Že české firmy zatím příliš nevyužívají práci na dálku, je obecně známá věc. A letošní průzkum mezi více než 700 respondenty to jen potvrdil. Flexibilita firem je stále velice nízká – počínaje nedostatečným technickým vybavením a konče nedostatky v dovednostech manažerů.


Připoutaní k firemnímu serveru

Základním předpokladem práce na dálku je dostupnost firemních dat prakticky odkudkoliv – to znamená přes Internet. Tento nejjednodušší požadavek ale splňuje jen 25 % českých firem. Navíc se ukázalo, že 16 % firem je dokonce natolik připoutaná ke svému firemnímu serveru, že úplně všechno musí řešit v kanceláři. Takže zaměstnanci takových firem si mimo kancelář nemohou ani přečíst došlé e-maily, natož aby na ně mohli odpovědět. Když už jsme se pak dostali k tak triviální záležitosti, jakou je vyřizování pošty, přes notebook se dostane k e-mailu jen 58 % firem a přes tablet nebo smartphone jen necelá třetina. Problémy bývají i s hardwarovým vybavením. Jen čtvrtina respondentů se do firemní sítě připojí s vlastním zařízením, jako je notebook nebo tablet. A notebooky? Standardní výbavou zaměstnance jsou jen ve 35 % firem.


Online kancelář? Co to je?

Také s využíváním nástrojů pro práci na dálku se zatím nemůžeme příliš chlubit. Online kancelář s e-mailovými schránkami, sdíleným kalendářem, úložištěm dokumentů a online editory pro jejich úpravu je zatím pro většinu firem španělskou vesnicí. Například nejznámější online kancelář Google Apps využívá jen 12 % firem, konkurenční produkt od společnosti Microsoft Office 365 se zabydlel dokonce jen ve 2 % firem. A přitom využití těchto aplikací je nasnadě. Je zaměstnanec doma s nemocným dítětem? Nebo jede vlakem na služební cestu? Proč by nemohl na dálku spolupracovat na firemních dokumentech? Protože ve většině českých firem to zkrátka není možné.

O něco lépe jsme pak na tom s využíváním online kalendářů. Stálý přehled o pracovním vytížení pracovníků a plánování času má ale pořád pouze čtvrtina dotázaných. A ti ostatní ztrácejí aktuální obrázek vždy ve chvíli, kdy za nimi zaklapnou dveře kanceláře. Naprostá většina manažerů pak už nemůže například plánovat schůzky s podřízenými, protože prostě neví, kdy má kdo volno.


Komunikace: raději offline a draze

Stranou zájmu průzkumu nezůstaly ani komunikační nástroje. Videokonference a telekonference používá jen 20 % firem a při komunikaci se zákazníky a dodavateli 14 %. Přitom jde o nástroje, které nejlépe nahradí osobní setkání a pomáhají tak výrazně snížit náklady na cestování. Je sice pravda, že například ty nejkvalitnější hardwarové videokonference byly až doposud velice nákladné. Ovšem za poslední dva roky se jejich návratnost výrazně zvýšila. „Došlo ke snížení cen o více než 50 %“, potvrdil Václav Fröhlich z firmy APL Comm, která je dodavatelem všech dostupných hardwarových videokonferencí. A nenároční uživatelé mohou s mírným omezením využívat i nástroje bezplatné (Google Hangouts) nebo za nízký paušální poplatek (Skype).

Podobná situace vládne v případě chatu. Uvnitř firmy chatuje 33 % respondentů a s dodavateli jen 15 % z nich. Často ale narážíme na situaci, kdy firma nemá určený jednotný chatovací nástroj a komunikace se pak tříští. Při používání jednotného nástroje je ale domluva mezi kolegy ve firmě mnohem rychlejší a flexibilnější. V tomto směru je možné doporučit Skype jako univerzální nástroj pro soukromý i obchodní kontakt.


Největší překážka je lidský faktor

Průzkum nakonec ukázal, že ve větším využívání práce na dálku si nejvíce bráníme my sami. Třetina manažerů se bojí poklesu produktivity a zároveň nevěří svým zaměstnancům, že vůbec budou pracovat, když na ně neuvidí. Každý pátý manažer také pochybuje o svých dovednostech práce s počítačem pro efektivní práci na dálku. Přitom práce z domova je jedním z nejžádanějších benefitů vůbec.

Na druhou stranu jsou ale mezi českými firmami i ty, které píšou trochu jiný příběh o práci na dálku. Překonaly počáteční překážky, investovaly do vzdělávání svých zaměstnanců a naučily se pracovat s novými nástroji. Jednoduše proto, že se jim to vyplatí, a to nejen z dlouhodobého hlediska. Už dnes jsou mnohem flexibilnější při komunikaci a spolupráci. Ušetří na nákladech spojených s cestováním či provozem kanceláří a například nemocní zaměstnanci už nejsou problém, protože mohou pracovat z domova. Budete k těmto firmám patřit i vy? 


Napsal: Michal Martoch


© 2016 PRÁCE NA DÁLKU.CZ

Spolupracujeme: