Nefunkční hardware a software

10.06.2016 - Nejen při práci na dálku je dobré naučit se samostatně kontrolovat funkčnost softwaru nebo hardware. Jak si poradit v případě, že technické problémy nastanou např. na služební cestě mimo dosah firemního IT oddělení?

 




Již v předchozí části věnující se selhání internetového připojení jsme narazili na nutnost samostatného řešení drobných závad v oblasti hardwaru. Mimo znalost, jak restartovat router k tomu navíc patří základní operace typu odstranění zaseknutého papíru z tiskárny, výměna inkoustové kazety nebo vyčištění větráku u přehřívajícího se počítače. Další nepříjemností, kterou laik hned nemusí rozklíčovat je prosté vybití baterky v bezdrátové myši či klávesnici. 

V oblasti softwaru by měl každý vzdálený pracovník umět nainstalovat jednodušší program nebo provést jeho aktualizaci, odebrat či přeinstalovat nefunkční software, nastavit mikrofon a web kameru či zálohovat data. Pro některé organizace s unifikovaným softwarem může být ideálním řešením automatická reinstalace do základního nastavení. Naopak každý pracovník by měl být poučen, aby neinstaloval žádné nelegální či neověřené programy a nedošlo tak k zavirování zařízení.

Nejen při práci na dálku je dobré naučit se kontrolovat funkčnost softwaru nebo hardwaru v předstihu. Typickým příkladem je software pro videokonference. Pokud jej pracovník ještě nikdy na svém počítači nepoužil, existuje přibližně 50 – 70% pravděpodobnost, že některé zařízení nebude fungovat podle očekávání – neuslyšíme hlas druhé strany, nepůjde pustit web kamera, bude chrastit mikrofon nebo uslyšíme silné echo atd. V případě, kdy se již dříve videokonference přes svůj počítač zúčastnil, ale není to pro něj rutinní každodenní záležitost, klesá pravděpodobnost výskytu problémů na 10 – 20%. Stále je však natolik vysoká, že má smysl provést 1 – 2 dny před konáním důležité videokonference otestování jednotlivých částí. Bude-li vše v pořádku, zabere to 5 minut. Kdyby k problémům došlo v průběhu videokonference, tak celá akce může skončit zbytečným fiaskem. Používá-li pracovník videokonference denně nebo týdně, žádné testování není nutné, neboť problémy se vyskytují jen zcela výjimečně.

Samozřejmě ne všechny hardwarové i softwarové problémy jsou natolik rutinní, aby je zvládl běžný pracovník. V takovém případě se nabízí konzultace přes telefon nebo vzdálené sdílení plochy počítače. Počítačový správce se připojí vhodným softwarem (např. TeamViewer.cz) na počítač pracovníka a tam mu provede potřebné nastavení či odstranění problému. Touto cestou by měl jít vyřešit v podstatě jakýkoliv softwarový problém. U hardwaru je to již horší. Pokud si neporadí uživatel sám a nepomůže ani telefonická konzultace se správcem, nezbývá nic jiného než fyzicky dopravit zařízení ke správci. Jeli správce v blízkosti, bude nejjednodušším řešením osobní předání. Při větší vzdálenosti je nejlepší variantou využití rychlé zásilkové služby. V ideálním případě to pak může vypadat nějak takto:

Oprava nefunkčního hardwaru na dálku
  • pracovník oznámí správci, že má nefunkční počítač nebo jiný hardware
  • správce objedná dopravního kurýra na danou hodinu
  • pracovník zabalí hardware do krabice a předá jej kurýrovi
  • správce provede opravu a odešle hardware zpět na adresu pracovníka
  • během 24 hodin dostane svůj hardware opravený zpět

 

Zkušenosti z praxe

Před časem jsem se měl účastnit videokonference přes Google Hangout. Bylo to v době, kdy jsem s Google Hangout vůbec nepracoval. Neměl jsem však žádný důvod jakkoliv spojení předem testovat. V podstatě denně jsem pro svou práci využíval jiné videokonferenční systémy. Jaké bylo mé překvapení, když jsem po přihlášení neslyšel, co ostatní říkají. Po 10 minutách hledání řešení jsme nakonec museli přejít na Skype, který měli všichni účastníci naštěstí k dispozici. Až po detailnější analýze jsme zjistili, že byl problém v globálním nastavení zvuku počítače. Google Hangout má totiž své vlastní ovládání zvuku a to bylo z nějakého, mně neznámého důvodu, úplně ztlumené.

 

A podobných případů z praxe bychom mohli nalézt mnohem více. Jak praví přísloví, kdo je připraven, není překvapen. Každý vzdálený pracovník by měl získat alespoň základní znalosti a dovednosti v oblasti opravy nefuknčního hardwaru a softwaru. Nejen, že tak zbytečně nebude přetěžováno IT oddělení a jiní techniční pracovníci, ale nebude zbytečně docházet k situacím, které snižují profesionalitu firmy či ke komplikacím při komunikaci v týmu.

A jak řešíte problémy s nefunkčním hardware a software vy? Dokážete vy sami nebo vaši kolegové napravit základní problémy bez pomoci IT oddělení? Napište nám svůj příběh na info@pracenadalku.cz


Čtěte další díly:

Počítačové a technologické problémy při práci na dálku



Napsal: Michal Martoch



© 2016 PRÁCE NA DÁLKU.CZ

Spolupracujeme: