Den práce z domova v O2

7.6.2012 - 2500 lidí nepřišlo ten den do práce. Neměli dovolenou – zaměstnanci britského O2 se 8. února 2012 zúčastnili firemního experimentu a pracovali na dálku. A i když si někteří z nich trochu přispali, drtivá většina byla stejně produktivní jako v kanceláři a více než třetina dokonce tvrdila, že jejich produktivita stoupla. Také proto dnes společnost O2 tvrdí: práce na dálku je práce budoucnosti.




Jen 125 zaměstnanců britské společnosti O2, kteří byli v kanceláři zcela nepostradatelní,  pracovalo v den „D“ v centrále Slough HQ. Ostatní, tj. 2500 zaměstnanců firmy, zůstali jednoduše doma. A pracovali na dálku pomocí vyspělých technologií pro online spolupráci. Kdykoliv tedy potřebovali komunikovat s kolegy nebo vedením, bylo to téměř stejně snadné jako zajít k vedlejšímu stolu.

O úspěchu experimentu mluví čísla

O dva měsíce později zveřejnila společnost výsledky svého experimentu, které úspěch jednoznačně potvrdily. 88 % všech pracovníků tvrdilo, že byli minimálně tak produktivní, jako během běžného dne v kanceláři. A navíc – 36 % z nich bylo přesvědčeno o tom, že jejich produktivita dokonce stoupla. 16 % lidí si přitom po ránu dopřálo delší spánek a 14 % ocenilo, že mohli strávit víc času se svými rodinami. Dalo by se přitom předpokládat, že při použití nových technologií nastane problém a IT pracovníci nebudou vědět, kam dřív skočit. Díky důkladné přípravě k tomu ale nedošlo a IT podpora nezaznamenala žádný nárůst hovorů oproti všednímu provozu.

Co na to životní prostředí

Na parkoviště společnosti přijelo v den experimentu jen něco málo přes stovku aut, zatímco průměrně tu parkuje okolo 1 100 automobilů. A co tento rozdíl přesně znamená? 12,2 tun CO2, které ten den neputovaly do ovzduší. Navíc to znamenalo i 2 000 hodin ušetřených při dojíždění, vyčísleno finančně v přepočtu téměř 300 000 Kč. Více než polovina pracovníků navíc potvrdila, že ušetřený čas strávili prací. Tím přitom úspory nákladů nekončí. Protože skoro 18 500 m2 plochy kanceláří bylo v ten den mimo provoz, ušetřila firma i více než polovinu nákladů na spotřebu vody a 12 % nákladů na elektrickou energii. Snad jen chybějící tělesné teplo způsobilo, že společnost zaplatila prakticky stejnou částu za plyn.

Výzva pro liniové manažery

Asi nejnáročnější byl experimentální den pro liniové manažery. Podle obchodního ředitele O2 Bena Dowda je podpora těchto manažerů jedním z bodů, na kterém je třeba dále pracovat. Manažeři, zvyklí mít své týmy pohromadě a na očích, si totiž musí osvojit zcela nové manažerské dovednosti a způsoby řízení, což patří mezi nejobtížnější úkoly při zavádění práce na dálku. Pokusný den nicméně ukázal, že problémy, které nastaly, mají svá řešení. Proto patří vzdělávání mezi současné priority společnosti.

Patří budoucnost práci na dálku?

Vedení společnosti O2 si myslí, že současný vývoj nevyhnutelně směřuje k čím dál častějšímu využívání technologií pro práci na dálku. Mezi důvody patří nejen výrazné úspory a ohleduplnost k životnímu prostředí. Zaměstnanci s flexibilními možnostmi jsou i spokojenější, výkonnější a loajálnější – a firmy tak mohou například vyřešit nepříjemný fenomén, kdy zaměstnanci chodí do práce, i když jsou nemocní. Práce na dálku je proto podle společnosti O2 hudbou budoucnosti, kterou si hrají už dnes.
 
Plánujete umožnit práci na dálku i ve vaší firmě? Obraťte se na nás – poskytujeme jak poradenství, tak komplexní služby při implementaci těchto nástrojů. Úvodní konzultaci poskytujeme zdarma.

Napsal: Michal Martoch



© 2016 PRÁCE NA DÁLKU.CZ

Spolupracujeme: