10 tipů pro řízení vzdálených pracovníků

18.2.2013 - Nejsou po ruce. Nevíte, co zrovna dělají. Co když zrovna sedí u piva s kamarády a baví se na váš účet? Řídit vzdálené pracovníky může být ze začátku těžké. Řídit vzdálené pracovníky ale může být i větší pohoda než v kanceláři. Jak na to?





Nemá cenu si zakrývat fakta. Kdo pracuje na dálku, toho nevidíme. Skutečně pracuje? Nejistota a nedůvěra jdou ruku v ruce. A na nich také mohou pokusy o zavedení vzdálené práce lehce zkrachovat. Jenže práce na dálku je levná. Ušetříme za židli v kanceláři i za služební auta. A řada průzkumů velkých zahraničních firem dokonce poukazuje na to, že lidé pracující vzdáleně bývají navíc i produktivnější a spokojenější. Pokusme se proto v deseti bodech shrnout hlavní fígly úspěšných manažerů.


1. Mluvte, mluvte, mluvte


Když někoho zaměstnáváte na dálku, potřebujete, aby svou práci dělal sám od sebe a v nejlepším případě i rád – a ne proto, že mu můžete každou chvíli stát za zády. Nemůžete ale čekat, že se to stane samo. Že váš pracovník bude podávat skvělé výkony, i když se mu ozvete třeba jen jednou za měsíc a jinak ho necháte svému osudu. Pro udržení disciplíny a motivace přitom spoustě lidí stačí jednoduchá věc: zůstat v kontaktu. A proto je dobré co nejčastěji komunikovat. Nemusíte utrácet peníze za telefon: zkuste telekonferenci nebo ještě lépe videokonferenci, která nejlépe nahradí živé setkání. Někdy vám může stačit i operativní chat nebo funkce firemní sociální sítě. 


2. Nechoďte daleko pro slušné slovo


Dlouhý bič a malý dvorek: to je kancelář. Vzdáleného pracovníka jste ale z dvorku vypustili a bič, i třeba v podobě přehnané kritiky, vám najednou nebude moc platný. Vzdálený pracovník je samostatná a zodpovědná bytost a pro své fungování potřebuje obyčejnou lidskou úctu a slušné zacházení. Není od věci ani prohodit pár slov o životě mimo práci. V situaci, kdy spolupracujeme, ale nejsme přitom spolu, je vždy dobré si připomenout, že zůstáváme lidmi.


3. Dostatečně chvalte, přiměřeně kritizujte


Častá pochvala může být jedním z důvodů, proč dá vzdálený pracovník přednost práci před poležením na gauči. Pochvala by to měla být realistická – s její pomocí můžete v pracovníkovi utvrdit přesvědčení, že svou práci dělá dobře a že má smysl. Kritika je přitom také na místě, ovšem samozřejmě v přiměřené míře. Jednoduše řečeno: častá a hlavně vyvážená zpětná vazba je jedním z nejúčinnějších nástrojů pro úspěšné řízení lidí na dálku.


4. Ať dělají, co umí nejlíp


Lidi baví dělat to, co umí a v čem jsou dobří. Pak nemusí chodit do práce na píchačky, ale proto, že jsou pro svou práci zapálení. A protože píchačky na dálku neexistují, nadšený zaměstnanec je také ideální vzdálený pracovník. Zkuste tedy najít a podpořit silné stránky svých zaměstnanců. Pro tyto účely můžete třeba využít populární
online test Strenghtsfinder.


5. Používejte nástroje pro zadávání a vykazování práce


Aby dělali to, co mají: to je nejčastější obava manažerů řídících lidi pracující na dálku. Řešení tohoto problému přinášejí dnes už poměrně sofistikované online aplikace pro projektový management. S jejich pomocí máte stálý přehled o zadaných i splněných úkolech nebo o tom, na čem kdo zrovna pracuje, a to vše na jednom místě. Často vám ale může úplně stačit obyčejná tabulka v Google Apps, do které pracovníci zapisují dokončené úkoly nebo čas strávený prací.


6. Odměňujte i podle výkonu


Vzdáleného pracovníka můžete motivovat i finančně. Pokud zaměstnanec dopředu zná podmínky odměňování a ví, že se mu zvýšená snaha vyplatí, nebude mu zatěžko podat odpovídající výkon. Jestliže ale naopak i jenom tuší, že pan Novák dostane stejnou výplatu, i když udělá poloviční práci a věčně jen vysedává na Facebooku, nemůžeme se divit, když bude jeho postoj k práci o něco vlažnější.


7. Dobré smlouvy dělají dobré přátele


Zákoník práce zatím práci na dálku nezná. Pro nás to znamená, že musíme o to pečlivěji nastavit podmínky spolupráce v pracovní smlouvě. V této oblasti můžeme totiž bez nadsázky říct, že co není zakázáno, je povoleno. Je proto třeba upravit konkrétní detaily, například možnost pracovní volna při důležitých osobních překážkách v práci.


8. Pomozte s materiálním zázemím


Kdo pracuje na dálku, pracuje odkudkoliv. Pokud je to převážně z domova, mělo by nás zajímat, zda má náš pracovník dostatečné zázemí pro svou práci. Jestli totiž sedí s notebookem u kuchyňského stolu a mezi nohama se mu batolí děti, zatímco manželka vaří, asi se to na jeho práci podepíše. V některých případech ale je ve vašich silách pomoct – například s kvalitním počítačem nebo internetovým připojením.


9. Nezapomínejte na osobní setkávání


Nejsme stroje. Jsme lidé a potřebujeme se potkávat tváří v tvář. Šest až dvanáct osobních setkání do roka se přitom považuje za minimum pro udržení dobré spolupráce. Jinak nám hrozí pocity izolovanosti nebo ztráta motivace.


10. Práce na dálku není pro každého


I když budete dokonalý manažer, přesto se vám může stát, že práce na dálku nebude fungovat. A vůbec to nemusí být vaše vina – ne každý se totiž pro vzdálenou práci hodí. Potřebujete zodpovědného, samostatného a disciplinovaného člověka. Takže dobře vybírejte. Přejeme vám hodně štěstí.


Napsal: Michal Martoch



© 2016 PRÁCE NA DÁLKU.CZ

Spolupracujeme: